MyePH


Adakah anda tahu bahawa pengasas bersama Apple, Steve Jobs adalah pelajar yang tercicir dari kolej? Sesetengah orang terlalu pintar tidak terbatas di balik dinding bilik darjah! Berikut adalah senarai mereka yang keciciran sekolah / kolej yang terkenal.

1. Master Blaster Sachin Tendulkar tidak pernah pergi ke kolej.

2. Steve Jobs mendapat tempat di Reed College, Oregon, tetapi satu semester kemudian, dia telah tercicir.

3. Reliance pengasas Dhirubhai Ambani hanya berumur 16 tahun apabila dia meninggalkan Aden untuk bekerja sebagai kerani terhutang kepada isu-isu kewangan dalam keluarga.

4. Selepas skor 1590 hampir sempurna pada SATs, Gates mendaftar di Harvard tetapi meninggalkannya tanpa ijazah untuk memulakan Microsoft Corp.

5. Larry Ellison, pengasas bersama Oracle, pernah belajar di Universiti Illinois tetapi meninggalkannya pada akhir tahun kedua, kerana dia meniggalkan peperiksaan berikutan kematian ibu angkatnya. Beliau kemudian pergi ke University of Chicago, tetapi tidak tinggal melebihi tempoh tersebut. 

6. Pengasas Wikileaks Julian Assange pelajar di University of Melbourne, pengkhususan dalam bidang fizik dan matematik. Beliau hanya menerima gred minimum untuk matematik dan meninggalkan universiti sejurus itu untuk memulakan usaha sendiri. 

7. Selepas kesan yang mengagumkan Facebook, Zuckerberg bersama impiannya dan meninggalkan Harvard untuk berpindah ke Silikon Valley.

8. Juruterbang American Charles Lindbergh, orang pertama yang terbang secara solo merentasi Lautan Atlantik, berhenti dari pengajian University of Wisconsin tetapi sebaliknya beliau seterusnya mengambil kelas penerbangan.

9. Pengarah Genius Quentin Tarantino yang tercicir dari sekolah tinggi seterusnya terus bekerja di kedai video untuk cintanya kepada bidang perfileman. 

10. Steven Spielberg diketahui tidak cemerlang dalam akademik. Menariknya, beliau juga gagal untuk mendapatkan tempat ke institut perfileman! 

11. Sir Richard Branson menghadapi masa yang amat sukar di sekolah kerana disleksia. Dia meninggalkan sekolah semasa beliau hanya berumur 16 tahun. 

12. Doris Lessing, memenangi Hadiah Nobel bagi Kesusasteraan pada tahun 2007, telah menamatkan persekolahan formal ketika dia berusia 14 tahun. Beliau pernah bekerja sebagai seorang pengasuh, operator telefon, stenotipis, dan seorang wartawan sebelum menjadi novelis pada usia 31 tahun.

13. Pereka fesyen Ralph Lauren, pengasas Polo, meninggalkan City College of New York Business School untuk merekabentuk tali leher untuk Beau Brummel. Beliau melancarkan Polo, pada tahun yang sama.

14. Bekas Juri American Idol Simon Cowell berhenti dari persekolahan pada usia 16 tahun dan mendapat pekerjaan dalam mailroom pada EMI. Pada umur 23 tahun, beliau telah memulakan syarikat rakaman sendiri, Fanfare.


Categories:
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers