MyePH

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...


Aku minat dengan fotografi... emmm... Sekadar minat tanpa penghayatan takde maknanya jugak. Kena la menghayati.. baru ler setiap gambar yang diamek tu spesel...


Kenapa aku suka amek macam-macam gambar??? Gila ker??? Benda yang ntah apa-apa ntah, tu pun amek gak!!!


Sebenarnya, setakat untuk berteori takkan sampai kemana. Jadinya, kena la banyakkan latihan, penghayatan, eksperimen baru la ada kreativiti, taklah nanti orang tengok gambar yang kita amek tu sia-sia. Banyak lagi yang aku tak faham, yang aku tengah amek tahu dan belajar.


Ni ada satu artikel dari "OTAI" bab fotografi ni... aku pinjam artikel dia ni untuk kita hayati bersama...


ENJOY...


100 TAHUN BELAJAR FOTOGRAFI

Oleh: Hasnuddin Abu Samah

Hakcipta Terpelihara - fototeacher.com 2008.



Walaupun kita ada 100 tahun untuk belajar fotografi, kita takkan habis belajar mengenai fotografi. Kalau kita tahu segalanya pun, kita takkan mahir dalam segala bidang pengkhususan fotografi. Begitulah luasnya ilmu fotografi.


Bercakap mengenai kamera saja sudah cukup luas bidangnya. Kebanyakan kita yang heboh dengan dunia fotografi sekarang ni, cuma melihat fotografi dalam skop DSLR 35mm sahaja. 35mm ni adalah format paling kecil dalam dunia kamera profesional, ibarat adik bongsu. Masih luas untuk kita menjelajah dalam dunia medium format apatah lagi large format. Dikala kita masih terkapai-kapai bermain dengan CLS portable flash, kita masih kabur dengan monoblock flash,  patah lagi power pack flash, portable potty, jauh sekali bereksperimen dengan continuous light seperti HMI Arri.


Semakin banyak kita menuntut ilmu, semakin sedarlah kita bahawa, lebih banyak lagi ilmu yang kita tidak tahu. Jika kita hanya duduk di pantai, kita tidak dapat bayangkan betapa luasnya laut.


Seorang jurugambar terhebat dalam bidang pengiklanan misalnya, sedar bahawa, dia tidak sehebat mana dalam bidang fotografi lain yang bukan dalam bidang pengkhususannya. Jadi jurugambar kahwin pun bukan semudah yang disangka. Sesiapa pun boleh jadi jurugambar dalam apa-apa bidang sekalipun, tetapi, untuk jadi yang terbaik diantara yang terbaik… hanya satu dalam sejuta.


Kadangkala, sedih melihat, segolongan jurugambar yang baru beberapa kali minum kopi bersama jurugambar ternama, sudah merasakan dirinya sehebat mentornya. Baru beberapa kali gambarnya dipuji, sudah rasa ilmu penuh di dada.  Janganlah kita berpuas hati dengan pujian yang diterima, lebih baiklah kita mencari kritikan yang membina supaya kita sentiasa memperbaiki diri.


Saya turut kagum dengan segelintir jurugambar baru yang rajin menjelajah segenap ilmu fotografi. Kelompok ini sanggup berhabis wang dan masa untuk memperbaiki diri mereka. Sanggup menebalkan muka dan merendah diri untuk mendapatkan secebis ilmu. Sanggup berkawan dengan sesiapa saja untuk berkongsi pendapat. Ini sifat yang terpuji.


Pesan ini untuk diri saya sendiri, kerana saya banyak mengajar. Supaya saya tidaklah merasa yang saya ini lebih pandai dari orang lain.


Belajarlah dan berlatihlah tanpa jemu, sebab kita tidak ada 100 tahun untuk fotografi.

 

 

dari.HiRO.Hazznie




Berhubung melalui perbualan pada profil rangkaian, blog atau mana-mana tapak web peribadi!
Yahoo! membolehkan anda untuk IM dengan Pingbox. Cubalah ciri ini!
Read More …





















Apa itu fotoinspirasi?

fotoinspirasi adalah sebuah program photo talk istimewa yang akan membariskan 4 orang jurugambar tersohor tanahair dari 4 cabang fotografi yang utama. Jurugambar yang dimaksudkan ialah Din Arshad (Advertising Photography), Bustamam Mokhtar (Fashion Photography), Shamshahrin Shamsudin (Photojournalism) dan Ikram Ismail (Wedding Photography). Selain dari photo talk, program ini akan turut diisi dengan demonstrasi teknik fotografi oleh jurugambar profesional dan diikuti dengan sesi soal jawab dimana anda boleh bertanya soalan dan mendapat jawapan terus dari pakar dalam bidang masing-masing.

fotoinspirasi seperti tajuknya, bakal memberikan inspirasi kepada para peserta ke arah menjadi jurugambar sejati yang berjaya. Peserta juga akan  mendapat berbagai panduan, motivasi dan tips dari 4 orang panel profesional ini.

Tidak setakat itu, peserta juga berpeluang berjumpa secara berdepan dengan 4 orang ikon fotografi ini disamping dapat membina jaringan kenalan, baik untuk tujuan sosial, kerjaya mahupun perniagaan dengan peserta lain yang hadir.

Kesempatan untuk belajar dari keempat-empat jurugambar ini adalah satu peluang yang amat berharga. Program istimewa sebegini tidak mungkin diadakan selalu. Jika anda ingin membawa fotografi anda ke tahap yang lebih jauh, anda mesti hadiri program ini! Sila buat pendaftaran segera kerana tempat terhad. Keutamaan akan diberikan kepada peserta yang telah membuat bayaran penuh sahaja.

Untuk maklumat lanjut, sila ke - http://fototeacher.com/fotoinspirasi.html

Untuk pertanyaan, sila hubungi Encik Zaly di: 03-91017155 atau e-mel: fototeacher@gmail.com

fotoinspirasi dibawakan khas untuk anda oleh fototeacher.com

Read More …

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Kepada semua ahli ASFON Perak....


Berminat untuk join kursus ini? Kursus akan diadakan di Pulau Perhutanan Tasek Banding, Gerik pada 26 hingga 28 Disember, 2008. Bayaran cuma RM65.00 sahaja untuk ahli ASFON dan RM250.00 untuk bukan ahli.. murah beb.., semua tanggung beres.

Tempat terhad dan keutamaan mestilah ahli ASFON Perak.


Tarikh tamat daftar pada 18 Disember, 2008.. oleh itu daftar segera...


Untuk Maklumat Lanjut :
ANGKATAN SENIFOTO NEGERI PERAK
d/a Unit Tatatertib dan Kenaikan Pangkat, Majlis Bandaraya Ipoh, Jalan Sultan Abdul Jalil, Greentown, 30450 Ipoh, Perak Darul Ridzuan.
Tel : 05-2442327 / 2228 Fax : 05-2540144

Read More …


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Alhamdulillah posa g aku hari ni (InsyaALLAH penuh sebulan la cam tahun-tahun sebelum ni). Sebenarnya aku dah mula posa ni masa umur 5 tahun lagi. Tapi rasanya ada orang yang dah mula posa awal dari tu lagi. Masa kecik dulu ibadat posa ni yang seronoknya sebab nak sambut raya. Almaklumlah...budak kecik la kan... Lagi pulak tu raya dulu-dulu meriah la sangat (skang ni kurang sket la) walau pun purata orang bagi duit raya 2 kupang (20 sen). Masa tu memang la banyak... tapi skang ni bebudak nak duit kertas jer, yang besi tak nak, berat...

Apa pun aku posa dulu bukan la sebab ganjaran (banyak ibu bapa masa ni ganjarkan dengan RM bagi setiap hari puasa anak2 mereka) sebab mak abah aku tak penah nak janjikan apa-apa ganjaran pun...Ye la kan...masa tu kami ni miskin (skang ni pun lebih kurang la...tapi senang sikit la...)kalau dapat pun duit raya paling banyak pun 5 kupang (50 sen) jer, tu pun bukan ganjaran posa, cuma sebab mak abah nak sedekah kat kami.

Apa yang saya nak cakapkan dan syorkan disini sebenarnya adalah cara didikan dan asuhan orang tua dahulu terhadap apa jugak adalah berdasarkan keikhlasan. Sebab tu masalah sosial amat-amat jarang berlaku di zaman dulu. Kesedaran tu datang dari dalam diri kita sendiri bukan disebabkan ganjaran yang menanti. Ganjaran dunia bukanlah satu cara didikan yang baik, walaupun ada yang memberikan kesan yang positif. Namun adalahkah ianya untuk masa yang panjang???

Mungkin kita berfikiran bahawa apabila anak-anak kita membesar seiring dengan cara pemikiran mereka. Tapi dimanakah tahap pemikiran mereka? Adakah ditahap berganjaran dengan mengharapkan suatu yang dibuat itu akan mendapat balasan yang nyata iaitu secara serta merta atau dapat dinikmati didunia? Ataupun ditahap ikhlas iaitu semata-mata kerana ALLAH S.W.T???

Fikir-fikir la...Kita Diberi akal untuk berfikir...Ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut akal insyaALLAH bahagian...

InsyaALLAH esok lusa raya la kita. Hari ni dah 29 Ramadhan 1429. Aku keje gak lagi (termasukla beberapa orang lagi kawan aku kat opis ni). Esok pun aku keje lagi (kalau tak raya lagi la...) Nasib baik la aku keje ni kat kampung halaman sendiri tak le sedih sangat cam orang yang diperantauan tuh...Apa pun sabo je le ye...

Wassalam....
Read More …

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...


Kali ni saya nak berkongsi tentang sejenis ulam yang juga dikenali sebagai ‘RAJA ULAM’ iaitu PETAI. Mungkin ramai yang tidak menggemarinya sepertimana juga ramai yang amat menggemarinya (termasuk saya ler...feberet tu...) kerana rasa juga aroma yang terhasil di mulut apabila kita mengunyahnya (memang busuk pun). Tapi adakah setakat itu sahaja yang kita ketahui?? Adakah hanya kerana rasa kita menggemarinya?? Ataupun kerana bau ada yang menjauhinya??



Okeylah, kali ni saya ingin kongsikan dengan korang semua maklumat tentang PETAI ni. Mungkin artikel ni akan mengubah tanggapan korang pasal ‘RAJA ULAM’ ni, sama ada yang menggemari atau yang ‘berpantang jumpa’ dengannya (macam saya ni) ataupun yang tidak menyukainya.

Soo...yang menggemarinya inilah jawapan kepada rahsia kesihatan anda, dan kepada yang ‘ANTI’ tu...cuba-cuba la makan, insaALLAH korang suka penyelah. Lagipun baik untuk kesihatan korang gak...tak payah nak bazirkan duit untuk beli ubat-ubatan yang tak sedap tu.

PETAI SI RAJA ULAM

Pokok Petai merupakan sejenis tumbuhan dalam famili Leguminosae yang berasal dari kawasan Asia Tenggara yang beriklim panas lembap. Pokok ini selalunya tumbuh meliar di dalam hutan-hutan Malaysia, Indonesia, Brunei and Thailand, tetapi jarang didapati selain kawasan Asia Selatan. Nama botaninya Parkia speciosa - Hassk.

Ciri fizikal
Pokok Petai merupakan pokok saka yang besar dan rendang, dan boleh tumbuh setinggi 30 meter. Buah petai terdapat dalam deretan panjang dan nipis yang dikenali sebagai "papan". Setiap papan buah mempunyai antara 12 hingga 15 biji benih tersusun memanjang sepanjang buah. Buah ini, yang panjangnya sehingga 50 sentimeter apabila cukup tua, mempunyai kulit yang tebal tetapi lembut, benih dan licin berwarna kemerah-merahan. Biji-biji inilah yang dimakan kadang-kadang mentah dan kadang-kadang dibakar. Buah petai sering dimakan sebagai ulam oleh peminat, tetapi kurang popular kerana mempunyai bau yang kuat. Biasanya, petai dicicah dengan sambal untuk dimakan bersama nasi. Biji-biji petai yang dikupas, biasa juga dimasak sambal tumis bersama udang atau kerang.

Khasiat
Berdasarkan kajian, buah petai yang berbintil-bintil pada papannya dikatakan mengandungi kadar protein dan lemak yang tinggi berbanding tumbuhan hutan yang lain, iaitu sebanyak 8 peratus, 11 peratus karbohidrat, 71% air, banyak mengandungi kalsium, fosforus, zat besi, vitamin A, B1, B2 dan C.


Sebenarnya kandungan pemakanan biji petai berbeza mengikut umur dan kesegaran bijinya. Buah petai yang kecut ataupun bijinya tidak membulat mempunyai kandungan khasiatnya kurang. Dalam perubatan tradisional Melayu, biji petai dipercayai berkesan untuk merawat penyakit jantung dan penyakit kencing manis, mencuci buah pinggang, serta untuk mengeluarkan cacing daripada kanak-kanak yang kecacingan.

Sumber : Wikipedia

KENYATAAN DARIPADA PAKAR

Berikut adalah kenyataan dari pakar yang saya menyatakan tentang khasiat petai.

Petai[Also call Stinky Fruit-It smells like methane]

Petai contain three natural sugars -sucrose, fructose and glucose - combined with fiber, petai gives an instant, sustained and substantial boost of energy.

Research has proved that just two servings of petai provide enough energy for a strenuous 90-minute workout. No wonder petai is the number one fruit with the world's leading athletes. But energy isn't the only way petai can help us keep fit. It can also help overcome or prevent a substantial number of illnesses and conditions, making it a must to add to our daily diet.
Depression:
According to a recent survey undertaken by MIND among people suffering from depression, many felt much better after eating petai. This is because petai contain tryptophan, a type of protein that the body converts into serotonin, known to make you relax, improve your mood and generally make you feel happier.
PMS(premenstrual syndrome):
Forget the pills - eat petai. The vitamin B6 it contains regulates blood glucose levels, which can affect your mood.
Anemia:
High in iron, petai can stimulate the production of hemoglobin in the blood and so helps in cases of anemia.
Blood Pressure:
This unique tropical fruit is extremely high in potassium yet low in salt, making it the perfect to beat blood pressure. So much so, the US Food and Drug Administration has just allowed the petai industry to make official claims for the fruit's ability to reduce the risk of blood pressure and stroke.
Brain Power:
200 students at a Twickenham (Middlesex) school were helped through their exams this year by eating petai at breakfast, break, and lunch in a bid to boost their brain power. Research has shown that the potassium-packed fruit can assist learning by making pupils more alert.
Constipation:
High in fiber, including petai in the diet can help restore normal bowel action, helping to overcome the problem without resorting to laxatives.
Hangovers:
One of the quickest ways of curing a hangover is to make a petai milkshake, sweetened with honey. The petai calms the stomach and, with the help of the honey, builds up depleted blood sugar levels, while the milk soothes and re-hydrates your system.
Heartburn:
Petai has a natural antacid effect in the body, so if you suffer from heartburn, try eating petai for soothing relief.
Morning Sickness:
Snacking on petai between meals helps to keep blood sugar levels up and avoid morning sickness.
Mosquito bites:
Before reaching for the insect bite cream, try rubbing the affected area with the inside of the petai skin. Many people find it amazingly successful at reducing swelling and irritation.
Nerves:
Petai is high in B vitamins that help calm the nervous system. Overweight Studies at the Institute of Psychology in Austria found pressure at work leads to gorging on comfort food like chocolate and crisps. Looking at 5,000 hospital patients, researchers found the most obese were more likely to be in high-pressure jobs. The report concluded that, to avoid panic-induced food cravings, we need to control our blood sugar levels by snacking on high carbohydrate foods every two hours to keep levels steady.
Ulcers:
Petai is used as the dietary food against intestinal disorders because of its soft texture and moothness. It is the only raw fruit that can be eaten without distress in over-chronicler cases. It also neutralizes over-acidity and reduces irritation by coating the lining of the stomach.
Temperature control:
Many other cultures see petai as a "cooling" fruit that can lower both the physical and emotional temperature of expectant mothers. In hoiland, for example, pregnant women eat petai to ensure their baby is born with a cool temperature.
Seasonal Affective Disorder (SAD) :
Petai can help SAD sufferers because they contain the natural mood enhancer, tryptophan.
Smoking:
petai can also help people trying to give up smoking. The B6, B12 they contain, as well as the potassium and magnesium found in them, help the body recover from the effects of nicotine withdrawal.
Stress:
Potassium is a vital mineral, which helps normalize the heartbeat, sends oxygen to the brain and regulates your body's water balance. When we are stressed, our metabolic rate rises, thereby reducing our potassium levels. These can be rebalanced with the help of a high-potassium petai snack.
Strokes:
According to research in "The New England Journal of Medicine, " eating petai as part of a regular diet can cut the risk of death by strokes by as much as 40%"
Warts:
Those keen on natural alternatives swear that if you want to kill off a wart, take a piece of petai and place it on the wart. Carefully hold the petai in place with a plaster or surgical tape!
So, you see, petai really is a natural remedy for many ills. When you compare it to an apple, it has four times the protein, twice the carbohydrates, three times the phosphorus, five times the vitamin A and iron, and twice the other vitamins and minerals. It is also rich in potassium and is one of the best value foods around. So maybe its time to change that well-known phrase so that we say, "A Petai a day keeps the doctor away."
PM Dr. Aminuddin AHK
Dept.of Physiology
Medical faculty of UKM
Kuala Lumpur

Sumber : Answers Yahoo!

KESIMPULAN
Setiap yang ALLAH jadikan itu ada sebab musababnya, Cuma kita manusia yang tidak mengetauhi. Jangan la nak memburuk-buruk atau mempelece kejadian ALLAH itu yang kekadang pada pendapat dan pandangan kita tak sempurna, tak elok atau tak sesuai ataupun tak setaraf dengan hak kita, sebabnya ianya dijadikan di atas sebab keperluannya. Pandanglah dengan hati yang terbuka, berfikirlah dengan akal insyaALLAH kita akan bertemu dengan jawapannya.. INSYAALLAH…

Wassalam….
Read More …

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh….

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang kuku jari yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi, jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang…. Bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut…. Potong la kuku tu ye….

Janganlah ada niat untuk menyimpan kuku yang panjang walau 1mm atau pun hanya satu jari hatta pada jari kelingkin sekalipun. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alas an sekalipun kerana ianya tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya Islam apatah lagi tangan juga digunakan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari ibunya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cekodok pisang, uli tepung dan lain-lain lagi. Apa ilmu pun yang diajar tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala otak.

Percayalah wei….

Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak Berjaya. Syarikat Melayu yang bankrap dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang. Untuk yang bujang beringatlah… kalau hendak mencari pasangan dan mahukan anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. InsyaAllah.

Info tambahan…

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najir manusia iaitu E-Coli (sebutannya : e-kolai)

Kuman tersebut tidak akan hilang malaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri.

Nasihat Nabi Muhammad S.A.W. kepada Saidina Ali R.H. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Baginda, Baginda berpesan kepada Saidina Ali R.H. iaitu kalau memaki cincin pakailah di jari :-

1) Jari manis
2) Jari kelingking (anak jari)

Dan jangan memakai pada jari :

1) Jari tengah
2) Jari telunjuk

Nabi Muhammad S.A.W. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut A.S.

Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki juga perempuan.

Sooo…nasihatkan la kengkawan, sedara mara, anak-anak atau sape-sape je la pasal kaedah yang betul untuk berhias mengikut syariat Islam, kang sia-sia je kita kena laknat dari Allah S.W.T. disebabkan kita yang tidak mengetahui. Nabi Muhammad S.A.W. pun pakai cincin, soo… kalau kita pakai cincin dengan niat mengikut sunnah senang-senang je dapat pahala.

Sooo…. Otak ada sendiri mau ingat la… Lu piker la sendiri…

Wassalam…
Read More …


Read More …


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabaratuh....
Sempena Aidilfitri yang bakal menjelma tidak lama lagi, di sini saya mengambil kesempatan menghulurkan 10 jari memohon keampunan dan kemaafan dari semua sama ada yang mengenali diri atau pun yang tidak kenal juga yang tidak dikenali juga kepada yang ingin mengenali.... Sesungguhnya saya hanyalah manusia biasa yang tidak lepas dari melakukan kesilapan sama ada secara sedar atau tidak, secara sengaja atau 'ter'... Semoga sudi-sudilah memberi kemaafan dan keampunan kepada diri saya ini... Disini juga saya sudi dengan teramat ikhlas hati memaafkan dan mengampunkan sebarang dosa dan kesalahan semua terhadap saya...
Semoga Aidilfitri membawa kemenangan dan seribu rahmat kepada semua...
Aminnnnn.............
Wassalam.....
Read More …

Rasulullah s.a.w bersabda: Setiap Nabi diberi tanda sebagai bukti kenabian mereka, tanda-tanda yang ditunjukkan itu boleh menarik perhatian umat masing-masing supaya beriman dengan mereka. Sedangkan yang diberikan kepadaku hanyalah wahyu yang diturunkan oleh Allah. Oleh itu aku berharap, akulah yang paling ramai pengikut berbanding dengan mereka pada Hari Kiamat



















 [21] Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya.

(59)Al-Hasy-r - ayat 21

Read More …

Assalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh...

Terdapat beberapa perkara yang mempunyai kaitan dengan kesusahan atau secara lebih khusus sebagai penyebab ditimpa kesusahan dan penderitaan yang mana pada kebiasaannya kita mengambil ringan tentang perkara tersebut. Dalam kitab Al-Barakah fi Fadhl lis Sa’yi Wal Harakah yang disusun oleh Abi Abdillah Muhammad bin Abdul Rahman Al-Habsyi telah diterangkan perkara yang mempunyai hubung kait dengan kesusahan seseorang. Kita cuba renungkan perkara-perkara yang beliau senaraikan seperti dibawah :-

1. tidak sembahyang atau solat.

2. tidak membaca Bismillah ketika hendak makan.

3. makan atas pinggan yang terbalik.

4. memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri.

5. menganggap ringan apa2 yang terjatuh dalam hidangan makanan.

6. berwuduk’ di tempat buang air besar atau air kecil.

7. suka bersandar pada pintu rumah.

8. suka duduk di atas tangga.

9. membiasakan diri mencuci tangan di dalam pinggan selepas makan.

10. membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung.

11. tidak membersihkan rumah.

12. membuang sampah atau menyapu dengan kain.

13. suka membersihkan rumah pada waktu malam.

14. suka tidur di atas muka.

15. membakar kulit bawang.

16. menjahit baju yang sedang dipakai.

17. mengelap muka dengan baju.

18. berdiri sambil bercekak pinggang.

19. tidur tidak memakai baju.

20. makan sebelum mandi hadas.

21. tergesa-gesa keluar dari masjid selepas menunaikan solat subuh.

22. pergi ke pasar sebelum matahari terbit.

23. lambat pulang dari masjid.

24. doakan perkara yang tidak baik terhadap ibubapa dan anak-anak.

25. kebiasaan tidak menutup makan yang dihidangkan.

26. suka memadam pelita dengan nafas.

27. membuang kutu kepala dalam keadaan hidup.

28. membasuh kaki dengan tangan kanan.

29. membuang air kecil pada air yang mengalir.

30. memakai seluar sambil berdiri.

31. memakai serban sambil duduk.

32. mandi junub di tempat buang air atau tempat najis.

33. makan dengan menggunakan dua jari.

34. berjalan di antara kambing.

35. berjalan di antara dua perempuan.

36. suka mempermainkan janggut.

37. suka meletakkan jari jemari tangan pada bahagian lutut.

38. meletakkan tapak tangan pada hidung.

39. suka menggigit kuku dengan mulut.

40. mendedahkan aurat di bawah sinaran matahari dan bulan.

41. mengadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil.

42. menguap ketika solat.

43. meludah di tempat buang air besar atau air kecil.

Wassalam.....

Read More …


















Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

En. Azozoi (Joe @ Zulkifli Abd Malek) sudah tidak lagi bekerja di MDPH ni mulai 8 Sept. 08.

Beliau mendapat peluang pekerjaan dengan Jab. Pendidikan dan telah ditempatkan di salah sebuah sekolah di Perak ni...

sebenarnya tak jauh pun...kat Pengkalan Hulu jugak,,, Klian Intan jer... Tapi kehilangan beliau di pejabat ni tetap terasa (maklum la... kembar tak seiras saya).

Namun apa pun, kita doakan kejayaan beliau dan semoga beliau sentiasa diberkati amin...

Disini antara gambar-gambar beliau yang ada dalam simpanan saya...






Wassalam....
Read More …


Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.

Read More …



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Kepada semua yang mengenali....

Selamat Menyambut Ramadhan dan Selamat Menunaikan Ibadah Puasa

Wassalam..............





Alamat E-mel baru yang tersedia pada Yahoo!
Dapatkan nama E-mel yang telah lama anda mahukan pada @ymail dan @rocketmail yang baru.
Cepat sebelum orang lain mendapatkannya!
Read More …

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...






Selamat tinggal kepada En. Sulaiman b. Salbidi dan diucapkan selamat datang kepada En. Ismail b. Ibrahim....






Yang patah kan tumbuh... Yang hilang kan berganti...


Perkenalkan En. Ismail b. Ibrahim...


Setiausaha Majlis Daerah Pengkalan Hulu...




Read More …

Budu merupakan makanan traditional Kelantan dan Terengganu yang diperbuat daripada ikan bilis atau udang bari yang dijeruk sehingga hancur.

Budu atau sos bilis yang berasal dari negeri sebelah pantai timur Malaysia ini mendapat perhatian dan menjadi kajian para ahli pemakanan berkhasiat Jepun, Amerika Syarikat, Australia, New Zealand dan Jerman.

Penemuan baru-baru ini membuktikan kandungan budu memiliki gluthaione sebagai bahan antioksidan, mengeluarkan sisa toxic dan meningkatkan daya tahan tubuh (immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan menghalang kanser.

Kenyataan ini bagaikan satu kejutan bagi golongan yang selama ini memperlekehkan kewujudan budu yang dianggap makan “kuno”.

Budu didapati berpotensi untuk melawan radikal bebas dan dipercayai mampu menghalang proses penuaan dan mencegah terjadinya penyakit degeneratif seperti aterosklerosis, koroner jantung, penyakit kencing manis, kanser dan selainnya pada peringkat lebih awal.

Kajian mendalam juga mendapati budu turut mengandungi zat antibakteria penyebab [[diarrhoea|cirit (diarrhoea)], penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung dan hipertensi.

Budu memiliki zat gizi yang lebih mudah dicerna, diserap dan dimanfaatkan oleh tubuh berbanding jenis protein yang lain. Khasiat budu yang diproses dari ikan bilis yang diperam terbukti mampu mengatasi masalah kanak-kanak yang menderita penyakit diarrhoea kronik akibat kurang zat pada tubuh.

Dengan pengambilan budu sebagai makanan sampingan, ia mampu menggalakkan pertumbuhan berat badan bagi golongan yang menderita penyakit diarrhoea kronik ini serta menyembuhkannya dalam waktu singkat.

Ia juga dapat mempertingkatkan IQ kepada sesiapa yang memakannya. kerana ia merangsangkan sel-sel otak dan akan memperkukuhkan ikatan di antara neuron-neuron serta menguatkan neuron-neuron yang lemah.

Pemakanan budu turut bertindak membantutkan pertumbuhan bakteria raffinosa dan stokiosa, penyebab utama gejala flatulensi dan masalah kembung perut bagi kanak-kanak dan orang dewasa. 2 kelompok vitamin yang terdapat pada budu iaitu, vitamin larut air (vitamin B kompleks) dan vitamin larut lemak (vitamin A, D, E dan K).

Budu merupakan sumber vitamin B yang paling banyak menyumbang kepada pecahan lain seperti vitamin B1 (thiamin), vitamin B2 (riboflavin), asid pantotenat, asid niasin, vitamin B6 dan vitamin B12 (sianokobalamin).

Secara saintifik, budu merupakan penyumbang utama vitamin B12 yang dihasilkan oleh bakteria klebsiella pneumoniae dan Citrobacter frundiin - yang mana vitamin B12 ini tidak dimiliki dari mana-mana sumber makanan laut, ikan-ikan dan daging-daging lain. vitamin B12 ini perlu untuk pembentukan sel darah merah, di mana kekurangan vitaman ini mengakibatkan terjadinya penyakit anemia perisiosa (pucat), sakit perut dan berat badan menurun.

Kadar vitamin B12 dalam budu adalah di antara 1.5 sehingga 6.3 mikrogram per 100 gram bagi setiap satu hidangan atau 2 sudu besar. Jumlah ini jauh lebih cukup untuk keperluan badan manusia dalam sehari. Dengan adanya vitamin B12 para pengamal diet (jaga badan) tidak perlu lagi merasa khuatir akan kekurangan vitamin B12 di dalam badan.

Selain pembekal kepada protein yang tinggi, ia turut mengandungi mineral makro dan mikro dalam jumlah yang cukup. Jumlah mineral zat besi, kalsium dan magnesium adalah sebanyak 9, 39, 2, 87 dan 8.05 mg bagi setiap 100 gram budu. Budu juga mengandungi zat antioksidan dalam bentuk isoflavon.

Seperti halnya vitamin C, vitamin E dan karotenoid, isoflavon juga merupakan antioksidan yang sangat diperlukan oleh tubuh untuk menghentikan reaksi pembentukan radikal bebas.

Radikal bebas merupakan atom atau molekul yang mempunyai satu atau lebih elektron yang tidak berpasangan, sehingga menjadi sangat aktif hingga menyebabkan ketumbuhan tumor, kanser, penuaan dan kematian sel.

Radikal bebas didapati berpunca dari makan seharian yang dimakan dan juga dari reaksi yang terjadi di dalam tubuh. Adanya antioksidan di dalam budu akan mencegah pembentukan radikal bebas tersebut.

Kebiasaannya di dalam apa jua jenis ikan terdapat 3 jenis isoflavon unsur antioksidan iaitu daidzein, glisitein dan genistien. Pada budu, di samping 2 jenis unsur ini, terdapat juga antioksidan faktor 11 (6, 7, 4 trihidroksi isoflavon) yang mempunyai sifat antioksidan paling kuat dibandingkan isoflavon dalam ikan-ikan lain.

Penelitian yang dilakukan di Universiti North Carolina, Amerika Syarikat menemukan bahawa unsur genestein dan phytoestrogen yang terdapat pada budu terbukti dapat mencegah penyakit kanser, proses penuaan dan barah payu dara.

Penyakit jantung koroner (PJK) merupakan salah satu bentuk kelainan pembuluh darah koroner akibat penumpuan lemak di dalam dinding pembuluh darah iaitu satu keadaan yang disebut aterosklerosis. Ini mungkin disebabkan oleh faktor usia, pemakanan, jantina dan keturunan.

Manakala faktor dimodifikasi adalah peningkatan kadar lipida darah (hiperkolestrolemia), hipertensi, obesiti, stress dan kurang aktiviti lasak. Pemakanan budu yang mempunyai sifat hipokolesterolemik (menurunkan lemak darah) seperti kandungan protein, serta makanan, niasin, vitamin E, karotenoid dan kalsium.

Satu ujikaji rambang yang dijalankan, mendapati pengambilan budu sebanyak 150 gm sehari selama 2 minggu dapat menurunkan kadar kolestrol ke tahap luar dari jangkaan.

Selain dari sumber protein yang berkualiti tinggi, budu turut dikenali sebagai sumber serat (dietary fiber) yang baik. Kandungan serat di dalam budu mampu mencapai di antara 8 hingga 10% bagi setiap 100 gm. Ia menyumbangkan kepada 30% dari umlah serat yang dianjurkan oleh National Cancer Research.

Berbanding serat di dalam ikan-ikan atau sumber protein lain, serat pada budu lebih mudah untuk dicernakan. Dari apa yang dinyatakan ini jelas sekali bahawa khasiat serta kebaikan sepiring budu yang dimakan bersama hidangan nasi pagi, tengahari dan malam melampau jangkauan yang anda fikirkan. Budu seumpama cecair pelbagai vitamin yang memenuhi segala keperluan untuk tubuh badan.


Sumber: Wikipedia

http://salampantaitimur.com/informasi/rahsia-budu-terbongkar/

Read More …

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Hari ni, saya nak berkongsi satu lagi cerita dengan korang semua. Tapi dalam Enlish la...malas nak la translate ke Bahasa Melayu ni...sebab saya rasa ianya lebih senang difahami dalam English (cerita ni la). So...silakan baca, hayati, fahami dan renungkan diri kita dari kisah ini...
___________________________________________
One day, the father of a very wealthy family took his son on a trip to the country with the express purpose of showing him how poor people live.

They spent a couple of days and nights on the farm of what would be considered a very poor family.

On their return from their trip, the father asked his son, "How was the trip?"

"It was great, Dad."

"Did you see how poor people live?" the father asked.

"Oh yeah," said the son.

"So, tell me, what you learned from the trip?" asked the father.

The son answered:
"I saw that we have one dog and they had four.

We have a pool that reaches to the middle of our garden and they have a creek that has no end.

We have imported lanterns in our garden and they have the stars at night...

Our patio reaches to the front yard and they have the whole horizon.

We have a small piece of land to live on and they have fields that go beyond our sight.

We have servants who serve us, but they serve others.

We buy our food, but they grow theirs.

We have walls around our property to protect us; they have friends to protect them."

The boy's father was speechless.

Then his son added, "Thanks Dad for showing me how poor we are."

Isn't perspective a wonderful thing? Makes you wonder what would happen if we all gave thanks for everything we have, instead of worrying about what we don't have.

Appreciate every single thing you have and you got, especially your friends!

Wassalam....
Read More …




Sebenarnya ada sesuatu yang nak dikongsikan dengan semua...




Sebenarnya...bukan sahaja Perak yang mendapat pentadbiran baru, di sini juga (MDPH) kami mendapat pentadbiran yang baru...




S/U (Setiausaha MDPH) yang dahulu En. Sulaiman bin Salbidi telah ditukarkan ke MD Selama (Kg. beliau gak la) mulai 15 April 2008 yang lalu. Sedih gak la, sebab dah lama gak keje dengan dia. Dia mula bertugas kat sini (MDPH) pada 1 Januari, '98 (saya mula 1 Ogos, '98 - tahun yang sama la). Dalam 10 tahun lebih gak la beliau kat sini.




Memang macam-macam pendapat orang kat beliau...tapi apa pun setiap manusia ni ada kelemahan...so...jangan la kita asyik cari kelemahan orang lain. Yang seeloknya kita selongkar dulu kelemahan kita sendiri dulu... baik ke diri kita ni... pernah ke kita menzalimi orang lain... lepas tu baru le kita tanya balik kenapa kita ni dizalimi dan kenapa orang buat jahat dengan kita.




Jangan le ambik hati dengan apa yang saya tulis ni... sekadar nak ingatkan diri sendiri je... tapi kalau nak ambik pengajaran... Alhamdulillah...
Read More …