MyePH

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Buat teman-teman semua, aku dan isteri ucapkan SeLaMaT HaRi RaYa AiDiL AdHa 1430 hijrah

Taman Tamadun Islam River Cruse - 8/6/09 06:37 PM

Dikesempatan ini...Aku jugak menghulurkan tangan memohon keredhaan dan kemaafan kat
korang semua...Tak kira ler aku ada wat salah ke tak dengan korang semua...Yang penting aku nak gak mintak maaf dengan korang...

Mohon di HALAL kan makan dan minum (hatta yang ter...)

Masjid Tengku Tengah Zaharah (Masjid Terapung) - 9/6/09 11:38 PM

Akhir kata... Aku dan Enie (isteri aku)...

Terlajak PERAHU boleh DIUNDUR
terlajak KATA aku mintak AMPUN dan MAAF...

Aku & Enie Taman Tamadun Islam (Honeymoon - KT) - 7-10/6/09 11:38 PM

Semoga Aidil Adha tahun ini akan membangkitkan rasa pengorbanan dan keinsafan dalam diri aku dan korang dan kita semua...

WaSsAlAm...

Aku yang selalu ingat kat korang semua HiRO&Enie
Read More …

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Pagi tadi (sebelum start keje) sempat gak aku surfing web dan terus ke sifulislam.com.

Entry Us. Hasrizal Abdul Jamil (penulis skrip Cinta Sempurna) Sindrom Tourette: Jangan Hukum Mereka menarik minat aku untuk terus membaca. Sebenarnya aku pun tak tau sangat dengan sindrom tuh.

Apa yang menjadikan aku tertarik dengan entry ni? emm... mungkin sebab isteri aku (Enie).

Nak dijadikan ceritanya, Enie keje sebagai guru yang mengkhusus kepada Pendidikan Khas : Masalah Pembelajaran. Selama tempoh aku bersama dengan Enie yang belum pun sampai setahun jagung lagi, faham lah sedikit sebanyak aku pasal insan-insan istimewa yang berada dibawah didikan Enie ni. Sebenarnya rasanye tak de pun anak murid Enie yang mengidap sindrom Tourette ni.

Cuma apa yang aku kata kat sini ada persamaan dengan entry Us. Hasrizal berkenaan dengan tanggapan orang ramai kat insan-insan istimewa ni. Entahlah... susah nak cakap dimanak asas pendidikan manusia ni yang membawa kepada tingkah akal yang macam tuh???

Pernah sekali aku ikut Enie (31 Okt. 09) ke Kuala Kangsar. Enie jadi urusetia untuk satu program pendidikan khas di Kem PLKN Desa Rimba. Dalam program tuh pelajar-pelajar kelas khas Hulu Perak dikumpulkan (tapi tak semua la... dan tak la yang kurang upaya fizikal).

Aku perhatikan... MasyaALLAH!!! sesetengah perkara yang mereka mampu buat tu belum tentu sesetengah orang yang normal mampu buat!!!

SO... Mereka memang istimewa!!!

Pelbagai ragam yang aku tengok - hatta tarian shufle yang popular sekarang pun popular dikalang mereka ni (aku sendiri pun tak pandai - tapi memang tak minat pun)

Restu Guru.

Yang paling akhir yang aku perhatikan ialah, di kala akhir program tatkala para guru dan pelajar (termasuk jurulatih di kem PLKN tu) bersalaman. Sedih gak aku masa tu...

Dua perkara yang buat aku sedih...

1. Sedih melihat bagaimana penghargaan yang diberikan oleh murid kepada para guru dan jurulatih mereka dan restu dan penghargaan para guru dan jurulatih kepada para murid.

2. Sedih melihat pada sesetangah guru yang menganggap guru hanya sebagai satu profession dan bukannya tanggungjawab.

Tanggungjawab.

Selalu aku berpesan kat Enie mendidik adalah tanggungjawab guru, iaitu tanggungjawab Enie kepada anak didik dia.

Selalu jugak aku ingatkan kat Enie kalau kita nak anak didik kita berjaya bukan sekadar nak di dapat cemerlang dalam exam, wa'imal 100% dalam semua subjek pun belum tentu mereka akan berjaya. Takpayah lah mencontohi sesiapapun, Rasulullah S. A. W. sendiri pun asal nya tidak padai membacaya, tapi sebaliknya Rasulullah S. A. W. menjadi pemimpin agung disebabkan sahsiah baginda yang terpuji. Itulah Muhammad Al-Amin.

Itulah yang digunapakai oleh Enie dalam mendidik anak didik dia. SAHSIAH iaitu pembentukan budi pekerti yang baik dan nilai-nilai kerohanian yang cemerlang.

Satu persolan yang selalu aku timbulkan kat Enie - BERJAYAKAH KITA MENDIDIK DAN BERJAYAKAH KITA MENJADI PENDIDIK.

Allah S. W. T. jualah Maha Mengetahui segalanya...

Wassalam...
Read More …

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Rasanya dah 3 minggu takde entry kat MyePH nih... maaf la kat kawan yang komplen tu (http://canaacinie.blogspot.com/) tapi pepun thanx coz sudi menjengah kat blog aku yang xseberapa nih...

Sebenarnya, emel pun dah lama xsempat nak baca...hari ni rasa cam ada masa sket nak baca, so aku pun baca ler dengan bersungguh2 sampai la aku terbaca emel dari salah seorang peminat (http://saifulislam.com) nih. MEMANG MENARIK! dan aku tertarik untuk nak poskan dalam blog aku untuk kita sama2 mengambil panduan dan insyaALLAH semoga kita akan memandu orang lainnya pulak...

MARILAH SAMA-SAMA KITA BACA DAN FAHAMI....

Hukum Mengahwini Wanita Hamil!!!

Sesungguhnya, permasalahan ini AMATLAH BERAT!!!

Perkahwinan seumpama ini pada hari ini memang tersangat biasa kerana keluarga biasanya memilih jalan ini untuk menutup malu. Bila dapat tahu anak pregnant luar nikah, cepat-cepat kahwinkan. Berdasarkan kenyataan ini, nikah itu TIDAK SAH, maka pasangan itu kelak hidup dalam zina sampai bila-bila...

Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak persoalan lain timbul dari persoalan pokok tersebut. Saya kongsikan bersama anda di sini kerana ianya amat penting:

Soalan 1 :    Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah?
Jawapan 1 : Gadis itu tidak boleh berkahwin sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 2 :    Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?
Jawapan 2 : Tidak. Mereka tidak boleh bernikah sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 3 :    Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?
Jawapan 3 : Tidak. Pernikahan itu TIDAK SAH. Seorang lelaki tidak boleh mengahwini seorang wanita hamil, walaupun lelaki itu merupakan ayah kepada bayi yang dikandung itu.

Soalan 4 :     Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk memperbetulkan keadaan?
Jawapan 4 :  Mereka mesti berpisah. Perempuan itu mestilah menunggu sehingga melahirkan, atau sehingga sah dia tidak mengandung,barulah mereka boleh bernikah sekali lagi, secara sah.

Soalan 5 :     Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?
Jawapan 5 :  Maka mereka akan hidup di dalam zina kerana pernikahan itu tidak sah.

Soalan 6 :    Apakah hak seorang anak luar nikah?
Jawapan 6 : Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa anak itu TIADA HAK untuk menuntut apa-apa daripada ayahnya.

Soalan 7 :     Sekiranya hukum mengatakan lelaki itu bukan ayah kepada anak tersebut, adakah itu bermakna dia bukan mahram kepada anak perempuannya sendiri?
Jawapan 7 :  Ya!! Dia tidak boleh menjadi mahram kepada anak tersebut.

Soalan 8 :    
Sekiranya seorang lelaki Muslim dan seorang wanita Muslim (atau bukan Muslim) ingin bernikah setelah bersekedudukan, apakah tindakan yang sewajarnya?
Jawapan 8 :  Mereka mesti tinggal berasingan segera dan menunggu sehingga perempuan itu haid satu kali sebelum mereka boleh bernikah.

Soalan 9 :    
Sekiranya saya kenal/tahu seseorang di dalam keadaan ini, apakah saya perlu memberitahu kepadanya, atau lebih baik menjaga tepi kain sendiri?
Jawapan 9 :
Anda wajib memberitahu, kerana itu sebahagian tanggungjawab anda sebagai saudaranya. Mereka harus diberi peluang untuk memperbetulkan keadaan mereka, kalau tidak semua keturunan yang lahir dari pernikahan tidak sah itu adalah anak-anak yang tidak sah taraf.

Tolong jangan abaikan pesanan ini. Ini merupakan satu perkara yang serious... Jadi, fahami dan dalami betul-betul dan bincanglah dengan Imam/Ustaz/Tuan guru/Alim Ulama' untuk mengetahui dengan lebih mendalam dan selanjutnya sekiranya perlu.

Mafhumnya:
Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian  alam".

Kesimpulannya :
Janganlah kita menjadi jahil dengan keadaan kita yang jahil dan dari hidup kita yang jahil... Tanyalah pada yang alim... Sesungguhnya ilmulah yang akan membawa kejayaan pada kita di dunia... Dan ilmu jualah yang akan membawa kejayaan pada kita di akhirat kelak...

Wassalam...


dari.HiRO.Hazznie



Get your new Email address!
Grab the Email name you've always wanted before someone else does!
Read More …