MyePH

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Hari ni, saya nak berkongsi satu lagi cerita dengan korang semua. Tapi dalam Enlish la...malas nak la translate ke Bahasa Melayu ni...sebab saya rasa ianya lebih senang difahami dalam English (cerita ni la). So...silakan baca, hayati, fahami dan renungkan diri kita dari kisah ini...
___________________________________________
One day, the father of a very wealthy family took his son on a trip to the country with the express purpose of showing him how poor people live.

They spent a couple of days and nights on the farm of what would be considered a very poor family.

On their return from their trip, the father asked his son, "How was the trip?"

"It was great, Dad."

"Did you see how poor people live?" the father asked.

"Oh yeah," said the son.

"So, tell me, what you learned from the trip?" asked the father.

The son answered:
"I saw that we have one dog and they had four.

We have a pool that reaches to the middle of our garden and they have a creek that has no end.

We have imported lanterns in our garden and they have the stars at night...

Our patio reaches to the front yard and they have the whole horizon.

We have a small piece of land to live on and they have fields that go beyond our sight.

We have servants who serve us, but they serve others.

We buy our food, but they grow theirs.

We have walls around our property to protect us; they have friends to protect them."

The boy's father was speechless.

Then his son added, "Thanks Dad for showing me how poor we are."

Isn't perspective a wonderful thing? Makes you wonder what would happen if we all gave thanks for everything we have, instead of worrying about what we don't have.

Appreciate every single thing you have and you got, especially your friends!

Wassalam....
Read More …




Sebenarnya ada sesuatu yang nak dikongsikan dengan semua...




Sebenarnya...bukan sahaja Perak yang mendapat pentadbiran baru, di sini juga (MDPH) kami mendapat pentadbiran yang baru...




S/U (Setiausaha MDPH) yang dahulu En. Sulaiman bin Salbidi telah ditukarkan ke MD Selama (Kg. beliau gak la) mulai 15 April 2008 yang lalu. Sedih gak la, sebab dah lama gak keje dengan dia. Dia mula bertugas kat sini (MDPH) pada 1 Januari, '98 (saya mula 1 Ogos, '98 - tahun yang sama la). Dalam 10 tahun lebih gak la beliau kat sini.




Memang macam-macam pendapat orang kat beliau...tapi apa pun setiap manusia ni ada kelemahan...so...jangan la kita asyik cari kelemahan orang lain. Yang seeloknya kita selongkar dulu kelemahan kita sendiri dulu... baik ke diri kita ni... pernah ke kita menzalimi orang lain... lepas tu baru le kita tanya balik kenapa kita ni dizalimi dan kenapa orang buat jahat dengan kita.




Jangan le ambik hati dengan apa yang saya tulis ni... sekadar nak ingatkan diri sendiri je... tapi kalau nak ambik pengajaran... Alhamdulillah...
Read More …

Assalamualaikum....
Ada sebuah cerita yang ringkas, tapi saya pasti…jika direnung dengan sedalam-dalamnya akan membawa pengertian yang amat mendalam. Mungkin setiap orang akan memahami dan beranggapan yang berlainan mengenainya, namun sememangnya saya pasti ianya akan meninggalkan mesej yang begitu indah dan bermakna…>>
_____________________________________________

Seorang anak gadis kecil bersama dengan bapanya sedang melintas sebuah titi. Bapanya yang sedikit kerisauan tentang anaknya meminta anaknya itu lalu berkata, “Sayang…genggam tangan ayah supaya kamu tidak akan terjatuh ke dalam sungai ini”.
Kemudian, si anak membalas, “Tidak, ayah... Ayah lah genggam tangan saya”
“Kenapa pula? Apa bezanya?” balas si bapa yang keliru.
“Terlalu besar perbezaannya” jawab si anak.

“Jika saya yang menggenggam tangan ayah dan semasa itu sesuatu terjadi kepada saya…kemungkinan besar saya akan terlepas genggaman tangan saya dari ayah.
Tapi, jika tangan ayah yang mengenggam tangan saya…saya yakin sekiranya apa jua pun yang akan berlaku…saya yakin ayah tidak akan melepaskan genggaman tangan ayah dari saya...
sebab saya tahu bagaimana dalamnya sayang ayah kepada saya...sudah tentu ayah tidak akan membiarkan sesuatu terjadi kepada saya”
_____________________________________________

Jadi…sesungguhnya, genggamlah tangan seseorang yang menyayangi diri anda daripada mengharapkan dia menggenggam tangan anda…

Mesej ini ringkas…tetapi member pengertian yang begitu besar.

Renungkanlah…
Wassalam....
Read More …