MyePH

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
Hari ni subuh-subuh lagh aku dah keluar rumah, hari ni kemo ke-3 mak aku... Maknanya pasni ada 3 lagi kemo.
InsyaALLAH mak aku akan sihat.
Apa pun aku nasihatkan korang 'AMALKAN CARA HIDUP SIHAT'
Wassalam
HiRO by mobile Ipoh 29/12/09
Read More …

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Terdetik untuk aku berkongsi walhal "MELAYU" berikutan satu tazkirah yang disampaikan oleh Saudara Mohd Nazri bin Sahat iaitu Sekretariat Kebangsaan, Gerakan Aktivis Qariah Malaysia yang mendefenasikan apa yang dikatakan "MELAYU" itu.

Sering kita dengar UMNO memperjuangkan perihal "KETUANAN MELAYU" yang menjadi ters perjuangan mereka. Tapi benarkah apa yang diperjuangkan mereka itu? Betulkah definasi mereka tentagn "MELAYU" itu? O.K. yang diterangkan pada petang Jumaat itu "MELAYU" adalah suatu istilah yang istimewa kerana "MELAYU" bukan setakat satu bangsa, Tetapi "MELAYU" diistilahkan lebih daripada itu.

Syukur Alhamdulillah aku dilahirkan berketurunan "MELAYU". Kerana istimewanya "MELAYU" ini amat membanggakan saya.

Begini... MELAYU suatu bangsa yang dominan dengan ISLAM. Untuk seseorang itu di"BANGSA"kan sebagai MELAYU dipercirikan dengan tiga iaitu :-

1. Beragama Islam;
2. Bertutur dalam Bahasa Melayu; dan
3. Mengamalkan cara hidup dan adat Melayu.

Daripada ciri di atas ketika seseorang yang memenuhi ketiga-tiga ciri ni tanpa menyisihkan walau satu daripada ciri ni adalah "MELAYU".

Soo...wa'imal dari golongan bangsa apa pun, apabila seseorang itu bercirikan di atas mereka adalah "MELAYU".

DAN...andai seseorang yang berbangsa "MELAYU" itu pula sekiranya meninggalkan perkara satu dalam ciri di atas iaitu ISLAM (Melayu yang tidak beragama Ilam), maknanya "MELAYU" itu bukan lagi "MELAYU".

Jadi dapat didefinasikan di sini bahawasanya "MELAYU" itu adalah bangsa yang berteraskan agama ISLAM sepertimana "ISI DAN KUKU"

GERAKAN AKTIVIS QARIAH MALAYSIA

Sebuah Program Khas Untuk Melatih Dan Menggerakkan Para Aktivis Masyarakat Di Qariah Sebagai Agen Perubahan Komuniti Setempat. Sebuah Gerakan Masyarakat Yang 'Non-Partisan'Dan 'Non-Government'.

Ditubuhkan dengan persepakatan :-

Negeri Perak - JAMAIY Negeri Perak
Negeri Pulau Pinang -
CAP, FORUM
Negeri Kedah -
WEHDAH
TERAS Pengupayaan Melayu Malaysia

Atas kesedaran bangsa dan berteraskab agama Islam.

JOM JOIN!!!
Read More …

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Sungguh mengejutkan dan tak disangka-sangka...sambutan yang amat luar biasa dari yang biasa-biasa. Rasanya 3 hari (17 hingga 19 Disember 2009) tak cukup untuk sambutan Maal Hijrah yang dah pun 1431 tahun. Rasanya 3 hari (17 hingga 19 Disember 2009) tak cukup untuk sambutan Jubli Emas Masjid Iskandari yang dah pun berumur 50 tahun.

Tapi itulah yang berlaku!!!

Amat luar biasa. Sambutan dari yang bertaraf veteren agak mengejutkan... Masjid tak cukup penuh...Apatah lagi yang bertaraf pemuda-pemudi harapan bangsa...Khemah terlebih tempat duduk!!!

Aku pun malas nak mengulas kali ni... Nanti la aku ulas dalam entry aku yang lain...

Wassalam...
Read More …

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Dah SOLAT ker???

BELUM??? Emmm...mai kita kongsi sama-sama apa yang aku bari dapat dari e-mel aku. Nak kata seram pun tak la kot...Apa sangatla balasan kat dunia ni kan... Renungkan firman Allah S.W.T. di bawah ni...

"Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu mengerjakan sembahyang dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa."
Al-Qur'an : Sorah Toha - 132

Soo...Tak de masalah pun kalau kita sembahyang, Allah S.W.T. tak rugi apa-apa pun...Cumanyer kalau kita sembahyang kita yang mendapat keuntungannya!!

FIKIR la baik-baik...

Balasan yang Allah S.W.T. janjikan untuk orang yang tak sembahyang ni amatlah berat. Mampu ker nak tanggung?? Bayangkan, 1 hari di akhirat tu bersamaan 100 tahun di dunia. Kalau kat syurga tu tak per la...kalau kat neraka plak macamana?? Cuba letak tangan atas api lilin 1 minit cukup la kot... Try la tengok... Aku no komen...Rasala sendiri...

Baca dan renungkan

Diriwayatkan bahwa pada suatu hari Rasulullah S.A.W sedang duduk bersama para sahabat, kemudian datang pemuda Arab masuk ke dalam masjid dengan menangis.
Apabila Rasulullah S..A.W melihat pemuda itu menangis maka baginda pun berkata, “Wahai orang muda kenapa kamu menangis?”

Maka berkata orang muda itu, “Ya Rasulullah S.A.W, ayah saya telah meninggal dunia dan tidak ada kain kafan dan tidak ada orang yang hendak memandikannya.”

Lalu Rasulullah S.A.W memerintahkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya. Setelah mengikut orang itu, maka Abu Bakar r.a dan Umar r.s. mendapati ayah orang mudah itu telah bertukar rupa menjadi babi hitam, maka mereka pun kembali dan memberitahu kepada Rasulullah S.A.W, “Ya Rasulullah S.A.W, kami lihat mayat ayah orang ini bertukar menjadi babi hutan yang hitam.”

Kemudian Rasulullah S.A.W dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda dan baginda pun berdoa kepada Allah S.W.T, kemudian mayat itu pun bertukar kepada bentuk manusia semula. Lalu Rasulullah S.A.W dan para sahabat menyembahyangkan mayat tersebut.
Apabila mayat itu hendak dikebumikan, maka sekali lagi mayat itu berubah menjadi seperti babi hutan yang hitam, maka Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada pemuda itu, “Wahai orang muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia dulu?”

Berkata orang muda itu, “Sebenarnya ayahku ini tidak mahu mengerjakan solat.” Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda, “Wahai para sahabatku, lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang. Di hari kiamat nanti akan dibangkitkan oleh Allah S.W.T seperti babi hutan yang hitam.”

Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyanginya tiba-tiba kain kafan itu bergerak. Apabila mereka membuka kain kafan itu mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat.

Lalu mereka cuba membunuh ular itu. Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut, “Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, menagapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat.”Lalu para sahabat bertanya, “Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?”. Berkata ular, “Dia telah melakukan tiga kesalahan, di antaranya :
- Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk sembahyang berjamaah.
- Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya.
- Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

Disediakan oleh:
Ustaz Ibrahim b. Zakaria
PENGETUA
MAAHAD TAHFIZ AL-QURAN DAR AL-ABRAR (MTD) SERI MANJUNG PERAK
Sumbangan Zakat/Derma bolehlah disalurkan ke dalam akaun Bank Muamalat No.08030002138714
NO.TEL 05-6883659
Read More …

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh…

Terngiang-ngiang di telinga perihal perdebatan ala Parlimen yang berlangsung secara tak rasmi dan di kaki lima mahupun di kedai kopi yang menjadi tempat perhimpunan “ahli-ahli debat hebat” yang serba mengetahui yang terdiri dari berbelah pihak pro mahupun kontranya.

Perdebatan berlangsung dalam suasana sederhana tanpa ‘air-cond’ yang sekiranya perlu dapat menyejukkan suasana pabila kepanasan.

Persoalan masih berkisar semasa tentang negara dan negeri yang pada mereka juga tanggungjawab mereka untuk turut serta membahas dan menjadi tanggungngan mereka seolah-olah “Yang Mereka Lantik” itu belum sampai tujuannya. Wallahualam…

Sekali-sekala terdengar jugak la perihal tempatan, bak wartawan yang mencanang perkembangan semasa dengan suatu ulasan logic peribadi. Benar ke tak? Entah… yang penting bagi mereka dan mereka itu, mereka ada ‘point’ untuk itu. Wa’imal betul atau tak, bagi mereka itu hak mereka untuk berpendapat.

Wahai “ahli-ahli debat hebat” sedarlah bahawasanya sesuatu yang tidak benar itu adalah fitnah dan fitnah itu amatlah besar dosanya sepertimana suatu hadis Nabi S.A.W. yang diriwatakan oleh Abu Huraira r.a. bermaksud :-

“Rasulullah telah bersabda: Jauhilah tujuh perkara yang boleh membinasakan kamu iaitu menyebabkan kamu masuk Neraka atau dilaknati oleh Allah. Para sahabat bertanya: Wahai Rasulullah! Apakah tujuh perkara itu? Rasulullah bersabda: Mensyirikkan Allah iaitu menyekutukan-Nya, melakukan perbuatan sihir, membunuh manusia yang diharamkan oleh Allah melainkan dengan hak, memakan harta anak yatim, memakan harta riba, lari dari medan pertempuran dan memfitnah perempuan-perempuan yang baik iaitu yang boleh dikahwini serta menjaga maruah dirinya, juga perempuan yang tidak memikirkan untuk melakukan perbuatan jahat serta perempuan yang beriman dengan Allah dan Rasul-Nya dengan fitnah melakukan perbuatan zina” – Sahih Muslim : 129

Dan ingatlah juga wahai “ahli-ahli debat hebat” bahawasnya fitnah itu semata-mata kerosakan jugak yang dibawa bersamanya sepertimana firman Allah S.W.T. di dalam surat At-Taubah yang bermaksud :-

“Kalaulah mereka keluar bersama kamu, tidaklah mereka menambahkan kamu melainkan kerosakan dan tentulah mereka segera menjalankan hasutan di antara kamu, (dengan tujuan) hendak menimbulkan fitnah (kekacauan) dalam kalangan kamu; sedang di antara kamu ada orang yang suka mendengar hasutan mereka dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang zalim”(At-Taubah 47)

Selain itu, dalam Sahih Muslim juga dariwayatkan pula oleh Huzaifa r.a. katanya :-

“Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Tidak masuk Syurga orang yang suka menabur fitnah.” – Sahih Muslim : 151

Ataupun sangkaan “para ahli-ahli debat hebat” itu memang betul dan tepat padat dari sumber-sumber yang boleh dipercayai?

Sedarlah sekaliannya, wa’imal benar sekalipun bukanlah dihalalkan untuk didebat dan membuka pekung didada yang dikandang orang yang bersalah!! Umpatan juga tetap dilarang sepertimana firman Allah S.W.T. di dalam surah Al-Hujuraat yang bermaksud :-

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.” (Al-Hujuraat – 12)

Soo… marilah sama-sama kita renungkan bahawasanya tidak ada kebaikannya untuk berbuat macam tu. Apa faedah yang kita dapat sebenarnya? Adakah diri kita sendiri ini tergolong dalam orang-orang yang dijanjikan syurga sehingga tiada kesalahan yang kita lakukan??

Memang benar yang dikomen itu ada benarnya bersalah, tetapi bukan itu caranya kerana cara yang terbaik adalah menegur dengan cara yang peribadi dengan pesalah itu sendiri.

Ketahuilah wahai teman satu-satunya faedah yang kita dapat dari perbuatan fitnah dan umpat itu tidak lain dan tidak bukan ialah pekej penginapan daripada tujuh nerakan yang dijanjikan Allah S.W.T. kepada mereka-mereka yang berpaling dariNYA.

Wallahualam…Sama-sama lah kita fitnah dan mengumpat.

Wassalam…

Read More …

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Dah tiba lagi tahun baru, sejak bermulanya hijrah Rasulullah S.A.W. dari Makkah ke Kota Yathrib kini sudah 1431 tahun ianya berlalu. Hijrah Rasulullah S.A.W. yang berikutan dari perintah Allah S.W.T. yang kemudiannya menyemarakkan perkembangan Islam dan menjadikan Kota Madinah sebagai sebuah negara makmur iaitu negara Islam yang pertama sehinggalah kini dah ada banyak negara Islam di dunia ini.

Alhamdulillah, walaupun Islam dilabelkan bermacam-macam tanggapan negatif oleh munafiqon namun Islam tetap berkembang, dan Alhamdulillah muslimin & muslimat sekalian semakin cenderung kesedaran keIslamannya kini.

Alhamdulillah...

Sebagai mengenangkan peristiwa yang melangsungkan ketamadunan Islam dimuka bumi ini aku panjatkan kesyukuran kepada Allah S.W.T kerana lahirnya aku dalam Islam dan membesarnya aku dalam kelompok Islam dan seterusnya meneruskan hayat aku dan keturunan aku seterusnya dalam Islam.

Sesungguhnya demi Allah... Ibadahku, Hudupku, Matiku kerana Allah tuhan sekalian alam.

DISINI aku nak ucapkan kat korang...

SELAMAT TAHUN BARU 1431 HIJRAH
dan
SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIRAH 1MUHARAM 1431 HIJRAH

ALLAHHUAKHBAR... ALLAHHUAKHBAR... ALLAHHUAKHBAR...

Semoga Islam tetap diHATI

Wassalam...
Read More …



Assalamualauikum Warahmatullahi Wabarakatuh…

Lepas terbaca satu emel yang aku langgan ni, aku rasa aku patut kongsikan dengan korang semua betapa kita harus tahu dan ambil tahu hatta memberitahu kepada yang lain supaya mereka juga akan mengetahui. Ianya persoalan yang memang serius wajib kita pandang serius.

Harap renung-renungkanlah dan insaf-insaflah!!!

Seorang sahabat Nabi s.a.w bernama Anas b. Malik telah meriwayatkan satu hadis Nabi s.a.w yang menceritakan mengenai pertanyaan-pertanya an iblis kepada Allah s.w.t tentang banyak perkara.

1. Iblis bertanya kepada Allah s.w.t: " Ya Tuhanku! Engkau telah memberikan kepada anak Adam itu tempat tinggal, iaitu rumah untuk berzikir kepadaMu.Tunjukkanl ah kepadaku tempat kediamanku." Firman Allah s.w.t yang bermaksud: "Wahai iblis! tempat kediamanmu ialah bilik air(tandas)."

2. Iblis berkata:"Ya Tuhanku! Engkau telah memberikan kepada anak adam itu tempat mereka berkumpul (masjid,surau) , dimanakah tempat bagiku berkumpul?." Firman Allah s.w.t yg bermaksud: "Wahai iblis! tempatmu berkumpul ialah di pasar-pasar, tampat-tempat hiburan ( pusat membelibelah, kelab malam, pesta-pesta, majlis maksiat) dan sebagainya."

3. Iblis berkata lagi:"Ya Tuhanku! Engkau telah memberikan mereka anak Adam itu kitab untuk mereka membacanya. Tunjukkanlah padaku apakah bahan bacaanku?" Firman Allah s.w.t yang bermaksud:" Wahai Iblis, bahan bacaanmu ialah syair (sajak/lagu/ puisi yang melalaikan manusia dari mengingati Tuhan).

4. Iblis berkata:"Wahai Tuhanku! Engkau telah memberikan mereka cerita-cerita (kata-kata benar), apakah cerita-cerita bagiku?". Firman Allah s.w.t yang bermaksud: " cerita-cerita bagimu adalah kata kata dusta ( bohong atau yng berkaitan dengannya)"

5. Iblis bertanya lagi: "Wahai Tuhanku! Engkau telah memberikan azan kepada anak Adam untuk mengajak atau mengumpulkan orang datang bersembahyang berjemaah, apakah azanku untuk mengumpul orang?". Firman Allah s.w.t yang bermaksud: "wahai iblis, azan untuk mu ialah seruling."

6. Tanya iblis lagi:"Ya Tuhanku! Engkau telah mengutus para utusanmu (para nabi dan rasul) kepada anak Adam, siapakah yang menjadi utusan bagiku?". Firman Allah s.w.t yang bermaksud:" Wahai iblis para utusanmu ialah terdiri dari dukun (peramal nasib), ataupun yang lebihkurang sama dengannya."

7. Kata iblis:"Ya Tuhanku! Engkau telah berikan kitab bertulis (ayat-ayat Al Quran)kepada anak Adam. Apakah tulisanbagiku? ." Firman Allah s.w.t yang bermaksud:"wahai iblis, tulisanmu adalah tulisan gincu yang palsu dibadan, (seperti gincu,tatu, tahilalat yang diada-adakan dan yang lebih kurang sama dengannya)

8. kata iblis:"Wahai Tuhanku! Engkau telah memberikankepada anak Adam itu perangkap-perangkap . Apakah perangkap bagiku?." Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:"wahai iblis, perangkap untukmu ialah wanita-wanita."

9. Kata iblis:"Wahai Tuhanku! Engkau telah memberikan makanan kepada anak-anak Adam (yang disebutkan namaMu), apakah makanan untukku?."Firman Allah s.w.t yang bermaksud: "wahai iblis, makanan untukmu ialah sesuatu yang tidak disebutnama Allah."

10. Kata iblis:"Wahai Tuhanku! Engkau telah memberikan minuman kepada anak-anak Adam, apakah minuman untukku?" Firman Allah s.w.t yang bermaksud:" Wahai iblis, minuman untukmu ialah sesuatu yang memabukkan dan yang tidak dimulakan denhan nama Allah."

Wallahualam...

Sumber : CINA ISLAM (林川興)

Read More …

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakaruh...

Pak Long Mat tengah menyembelih lembu korban

Raya hari ke 2, Sabtu 11 Zulhijjah 1430 (28 Nov. '09) aku pun turut serta dalam ibadah korban ni kat Masjid Iskandari, Kroh. Tapi tumpang tolong je la dan Alhamdulillah Ayah Mentua aku pun turut serta dalam ibadah orban tahun ni dengan 1 bahagian daripada 7 bahagian dari seekor lembu. Hari tu 7 ekor lembu tumbang.

Memang meriah...

Wallahualam.... sebab ibadah ker... sebab sedekah ker... sebab banyak daging korban yang bakal dibahagikan kelak...

Gotong-royong melapah daging lembu

Dari apa yang aku perhatikan, memang petugas sebok sangat, almaklumlah segalanya telah dirancang dengan teliti dalam satu musyawarah yang dah diadakan sebelumnya bagi menjamin kelancaran upacara.

Bermula lebih kurang pukul 8 pagi membawak kepada 12 tenghari acara pun selesai dengan daging korban dibahagikan dengan secukupnya kepada yang selayaknya. Ada la jugak 1 panggu dari setiap ekor yang dikorbankan disedekahkan kepada Masjid untuk dibuat hidangan untuk Majlis Tahlil pas Zohor.

Apa yang dikorbankan??

Desas-desus ceritanya, ada la dan memang ramai gak
la petugas yang ternampak ada jugak insan yang mengambil kesempatan membawak balik daging korban yang disedekahkan kepada Masjid untuk Tahlil (kononnya daging korban ni sape2 pu boleh amik sebab nak sedekah).

Jadi yang timbul permasalahannya disini, yang bawak balik tu dah la orang yang tak berkenaan, dah tu banyak plak melebihi orang yang buat korban plak (ada ke sampai se peha depa ni bawak balik). Dah tu ada jugak yang tak sabar2 kaut nasik dan lauk yang dimask tu untuk dibawak balik sedangkan Majlis belum pun mula lagi.

Tok Imam Mokti tengah membahagikan daging korban

Jadinya apa yang kita buat ni?? Apa yang kita korbankan sebenarnya?? Kemasuk sangat ker daging korban nih?? sedap sangat ker?? Lapo sangat ker??

Kita tu sape sebenarnya yang nak memandai2 bawak balik walhal dah ada orang yang diamanahkan untuk pembahagian supaya semuanya adil dan ibadah korban ni diterima Allah dan kerja2 yang kita buat pada hari tu mendapat balasan yang baik dari Allah.

Macam-macam la lagi perkara yang tak sepatutnya berlaku, tapi berlaku jugak. Memang dah dijangka daripada pengalaman tahun-tahun sebelumnya, sebab tu lah ada petugas yang ditugaskan untuk mengawal. Tapi tu la manusia hanya mampu merancang, but at the end... Allah yang menentukan semuanya.

Bukannya aku nak marah pun... Tapi benda macam ni tak sepatutnya terjadi...
Korban adalah satu ibadah.

Pecah kaca atas rumpun,
Terkasar bahasa harap ampun.

Wallahualam...
Read More …