MyePH

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...


Terdetik untuk aku berkongsi walhal "MELAYU" berikutan satu tazkirah yang disampaikan oleh Saudara Mohd Nazri bin Sahat iaitu Sekretariat Kebangsaan, Gerakan Aktivis Qariah Malaysia yang mendefenasikan apa yang dikatakan "MELAYU" itu.

Sering kita dengar UMNO memperjuangkan perihal "KETUANAN MELAYU" yang menjadi ters perjuangan mereka. Tapi benarkah apa yang diperjuangkan mereka itu? Betulkah definasi mereka tentagn "MELAYU" itu? O.K. yang diterangkan pada petang Jumaat itu "MELAYU" adalah suatu istilah yang istimewa kerana "MELAYU" bukan setakat satu bangsa, Tetapi "MELAYU" diistilahkan lebih daripada itu.

Syukur Alhamdulillah aku dilahirkan berketurunan "MELAYU". Kerana istimewanya "MELAYU" ini amat membanggakan saya.

Begini... MELAYU suatu bangsa yang dominan dengan ISLAM. Untuk seseorang itu di"BANGSA"kan sebagai MELAYU dipercirikan dengan tiga iaitu :-

1. Beragama Islam;
2. Bertutur dalam Bahasa Melayu; dan
3. Mengamalkan cara hidup dan adat Melayu.

Daripada ciri di atas ketika seseorang yang memenuhi ketiga-tiga ciri ni tanpa menyisihkan walau satu daripada ciri ni adalah "MELAYU".

Soo...wa'imal dari golongan bangsa apa pun, apabila seseorang itu bercirikan di atas mereka adalah "MELAYU".

DAN...andai seseorang yang berbangsa "MELAYU" itu pula sekiranya meninggalkan perkara satu dalam ciri di atas iaitu ISLAM (Melayu yang tidak beragama Ilam), maknanya "MELAYU" itu bukan lagi "MELAYU".

Jadi dapat didefinasikan di sini bahawasanya "MELAYU" itu adalah bangsa yang berteraskan agama ISLAM sepertimana "ISI DAN KUKU"

GERAKAN AKTIVIS QARIAH MALAYSIA

Sebuah Program Khas Untuk Melatih Dan Menggerakkan Para Aktivis Masyarakat Di Qariah Sebagai Agen Perubahan Komuniti Setempat. Sebuah Gerakan Masyarakat Yang 'Non-Partisan'Dan 'Non-Government'.

Ditubuhkan dengan persepakatan :-

Negeri Perak - JAMAIY Negeri Perak
Negeri Pulau Pinang -
CAP, FORUM
Negeri Kedah -
WEHDAH
TERAS Pengupayaan Melayu Malaysia

Atas kesedaran bangsa dan berteraskab agama Islam.

JOM JOIN!!!

Categories:
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers