MyePH

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakaruh...

Pak Long Mat tengah menyembelih lembu korban

Raya hari ke 2, Sabtu 11 Zulhijjah 1430 (28 Nov. '09) aku pun turut serta dalam ibadah korban ni kat Masjid Iskandari, Kroh. Tapi tumpang tolong je la dan Alhamdulillah Ayah Mentua aku pun turut serta dalam ibadah orban tahun ni dengan 1 bahagian daripada 7 bahagian dari seekor lembu. Hari tu 7 ekor lembu tumbang.

Memang meriah...

Wallahualam.... sebab ibadah ker... sebab sedekah ker... sebab banyak daging korban yang bakal dibahagikan kelak...

Gotong-royong melapah daging lembu

Dari apa yang aku perhatikan, memang petugas sebok sangat, almaklumlah segalanya telah dirancang dengan teliti dalam satu musyawarah yang dah diadakan sebelumnya bagi menjamin kelancaran upacara.

Bermula lebih kurang pukul 8 pagi membawak kepada 12 tenghari acara pun selesai dengan daging korban dibahagikan dengan secukupnya kepada yang selayaknya. Ada la jugak 1 panggu dari setiap ekor yang dikorbankan disedekahkan kepada Masjid untuk dibuat hidangan untuk Majlis Tahlil pas Zohor.

Apa yang dikorbankan??

Desas-desus ceritanya, ada la dan memang ramai gak
la petugas yang ternampak ada jugak insan yang mengambil kesempatan membawak balik daging korban yang disedekahkan kepada Masjid untuk Tahlil (kononnya daging korban ni sape2 pu boleh amik sebab nak sedekah).

Jadi yang timbul permasalahannya disini, yang bawak balik tu dah la orang yang tak berkenaan, dah tu banyak plak melebihi orang yang buat korban plak (ada ke sampai se peha depa ni bawak balik). Dah tu ada jugak yang tak sabar2 kaut nasik dan lauk yang dimask tu untuk dibawak balik sedangkan Majlis belum pun mula lagi.

Tok Imam Mokti tengah membahagikan daging korban

Jadinya apa yang kita buat ni?? Apa yang kita korbankan sebenarnya?? Kemasuk sangat ker daging korban nih?? sedap sangat ker?? Lapo sangat ker??

Kita tu sape sebenarnya yang nak memandai2 bawak balik walhal dah ada orang yang diamanahkan untuk pembahagian supaya semuanya adil dan ibadah korban ni diterima Allah dan kerja2 yang kita buat pada hari tu mendapat balasan yang baik dari Allah.

Macam-macam la lagi perkara yang tak sepatutnya berlaku, tapi berlaku jugak. Memang dah dijangka daripada pengalaman tahun-tahun sebelumnya, sebab tu lah ada petugas yang ditugaskan untuk mengawal. Tapi tu la manusia hanya mampu merancang, but at the end... Allah yang menentukan semuanya.

Bukannya aku nak marah pun... Tapi benda macam ni tak sepatutnya terjadi...
Korban adalah satu ibadah.

Pecah kaca atas rumpun,
Terkasar bahasa harap ampun.

Wallahualam...

Categories:
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers