Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...
Petang tadi dok bincang dengan Jan bab hukum makan ketam... Pak Teh kata makruh. Tu dia hukum dia, sebab ketam ni dua alam. Nak tau lebih lanjut baca la kat posting aku pas ni. Tapi kali ni aku dapat satu maklumat yang menarik untuk dikongsi bersama.
Perihal Cicak!!!
ARab panggil wazgah, omputih kate lizard...
Hukum makannya: Tentulah haram...
Hukum bunuhnya: Sunat dan Sunnah..
Dalilnya:
1. Ummu Syarik telah berbincang dgn Nabi berkenaan dgn membunuh cicak ni..NAbi menyuruhnya membunuh cicak. (Bukhari dan MUslim)
2. Nabi s.a.w bersabda:
(أقتلوا الوزغة ولو في جوف الكعبة)
Maksudnya: Bunuhlah cicak walaupun dlm ka'bah.(HR Tobrani)
Sebab perlu dibunuh:
1. Nabi menyuruh supaya membunuh cicak dan memanggilnya sebagai Fuwaisqa (binatang kecil yg jahat). Baginda bersabda pd menyatakan sebabnya:
(كان ينفخ النار على إبراهيم)
Maksudnya: Cicak telah meniup api bg api tu besar kpd Nabi Ibrahim. (HR Bukhario dan MUslim).
2. Pahala yg banyak bg yg membunuh cicak. Nabi s.a.w brsabda:
(أن من قتلها في الأولى فله مئة حسنة وفي الثانية دون ذلك وفي الثالثة دون ذلك)
Maksudnya: Sesungguhnya sesiapa yg membunuhnya dgn sekali pukulan maka dia mendapat seratus pahala, sesiapa yg mebunhnya pd pukulan yg ke2 dia mendapat kurang cikit (70phala) dan sesiapa membunuhnya dgn 3 pukulan maka dia mendapat kurang pahala dr yg lepas.
Imam 'Izzudin bin Abd Salam telah meyatakan sebab kpd banyaknya pahala pd pukulan pertama adalah kerana ia adalah ihsan ketika membunuh binatang; kerana ia mengurangkan kesakitan binatang. Nabi bersabda:
(إذا قتلتم فأحسنوا القتلة)
Maksudnya: Bila kamu membunuh hendaklah bersikap ihsan ketika membunuh.(Muslim).
29 Rejab 1431 H
Oleh: AKHISALMAN
Categories:
untuk tujuan perubatan kalau dah terbukti??
ihsan sesama manusia jugak kan??
ke macammane..??
mesti ade dalil lain?
same jgk memakai rantai haram bagi lelaki tapi untuk perubatan tak mengapa..adela dalil nye yang di keluarkan oleh persatuan ulamak2..
ya.. saya pun nak tau.. hukum makan cicak untuk perubatan..
Sebelum Tuan Guru Pak Teh Meninggal Dunia pun sudah diterangkan bahawa hukumnya haram..dan sekarang pengganti Almarum iaitu Tuan Guru Mad Dali pun sependapat dengan Almarhum..malahan tiada dalil yang menghalalkannya lagi..malah dari segi perubatan juga masih belum terbukti..
epijoe: memakai rantai @ gelang untuk perubatan malah apabila yakin dengan rantai @ gelang itu mempunyai kebolehan untuk mengubati juga adalah haram...tapi dibolehkan untuk pakai sekadar hiasan tanpa sebarang kepercayaan...sebabnya...Allah S.W.T. jualah yang mampu untuk menyembuh..
Wallahualam...