MyePH

Assalamulaiakum...

 

Sering diajukan persoalan kepada si jejaka juga si gadis malah si janda dan duda, "Bila nak kawin? Dah ada calon ke belum?". Namun persoalannya adakah kita sedar hal yang sebenarnya disebalik semua ini? jesteru itu mari kita berfikir sejenak dan rungkaikan kebenarannya.

 

Aku cuba mendalami pengertiannya dari pelbagai sudut, pun begitu... kalau tersalah-silap harap ditegur la ye. Almaklum le, manusia biasa je aku ni pun... kesilapan sering terjadi. Teguran dan komen korang semua amatlah bermakna.

 

Erti Pernikahan

 

Kelahiran, pernikahan dan kematian. Demikian pusingan kehidupan yang sering digambarkan oleh kebanyakan manusia. Pernikahan menjadi sesuatu yang bersejarah dan penuh erti. Apa erti pernikahan bagi manusia?


Menikah bagi sebahagian manusia adalah beban. Kerana bererti harus bersiap berkongsi hidup dengan orang lain, juga harus memiliki keturunan. Bagi kebanyakan orang di Barat, menikah bukanlah sesuatu yang penting lagi. Menikah sangatlah menyusahkan. Harus memiliki anak dan sebagainya. Mereka lebih memilih untuk tidak menikah. Untuk apa menikah bila harus terikat, dan tidak boleh bebas menyalurkan keinginan seksualnya dengan siapa saja. Memiliki anak pun dianggap beban. Bahkan orang-orang di Jepun membuat perhitungan yang rumit tentang biaya pendidikan bila sampai memiliki anak. Stres. Di Jerman, pemerintah menawarkan pembiayaan bagi mereka yang mau melahirkan dan membesarkan anak-anaknya.


Menikah bagi sebahagian manusia adalah syarat untuk 'melegalkan' asmara. Sudah sekian tahun berpacaran dan berkenalan. Lantas apalagi yang ditunggu? Daripada berzina. Menikah diertikan sebagai penyatuan cinta semata. Lebih dari itu tidak. Anak yang kelak akan dilahirkan, dirancang hanya dalam masalah pendidikan saja.
Bahkan atas nama cinta pula, bila cinta sudah luntur dan hambar, maka perceraian mudah berlaku.

 

Menikah bagi sebahagian manusia, adalah salah satu cara untuk mendekatkan diri kepada Tuhannya. Menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan. Menikah adalah bahagian dari idealismenya untuk memakmurkan bumi dengan keturunan yang dapat menegakkan kalimah Tuhannya. Keturunan yang soleh, akan membawa kedua orang tuanya menuju surga yang luasnya seluas langit dan bumi. Pernikahan orang-orang ini, sangat baik. Menikah dengan pendamping yang juga soleh adalah harapan untuk dapat saling mengukuhkan di tengah peperangan antara yang haq dan yang batil. Maka tidak bisa tidak, syarat pendamping yang haraki dan se-fikrah seakan menjadi wajib hukumnya bagi mereka.

 
Pernikahan Atas Nama Cinta?

 

Sebahagian manusia ingin menikah kerana cinta yang memabukkan. Tak sabar ingin memadu cinta. Larangan Tuhannya diketepikan. Pacaran menjadi halal. Siang dan malam yang terbayang hanyalah wajah si dia. Lagu-lagu cinta menjadi alunan indah dari hati yang merindu. Bila si kekasih dekat, ia takut berpisah. Bila si kekasih berjauhan, hatinya resah gelisah menahan kerinduan. Lalainya hati kerana disibukkan oleh selain-Nya adalah kesengsaraan dan kerugian yang tidak hanya di dunia, bahkan juga di akhirat.


Menikah adalah saat yang dinanti. Didamba. Seakan-akan, menikah adalah destinasi akhir dari kisah percintaan. Dunia penuh dengan hingar-bingar cinta nafsu yang memang digembar-gemburkan oleh media-media. Lagu, sinetron, filem, semuanya atas nama cinta. Cinta nafsu. Thaghut baru.


Sebahagian orang mengatakan bahawa menikahi si kekasih adalah karena cintanya kepada Allah Subhanahuwata'ala. Apakah benar cinta kerana Allah Subhanahuwata'ala? Kerana jika saja cinta itu benar kerana Allah Subhanahuwata'ala, nescaya akan membawa diri semakin dekat kepada-Nya. Maka patut dipersoalkan cintanya itu, apakah benar kerana Allah Subhanahuwata'ala atau hawa nafsu semata?


Cinta.

 

Meminta dan memberi cinta dari dan kepada yang belum berhak. Alangkah malunya hati bila memberikan cinta pada yang tidak berhak. Tiadalah berhak memberikannya, kerana sudah ada pemiliknya, meski belum tahu siapakah pemilik jiwa itu. Kerana pasangan jiwa adalah rahsia Allah. "(Walaupun demikian), ada juga di antara manusia yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah dan kalaulah orang-orang yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat kelak, bahawa sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah dan bahawa sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya, (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu)." (Al Baqarah : 165)


Mereka Menjemput Kematian.

 

Pernikahan sinonim dengan kebahagiaan, sedang kematian, sinonim dengan kesedihan. Tetapi tidak selamanya demikian. Mungkin juga, kematian lebih membahagiakan dibandingkan dengan pernikahan. Dan sementara sebahagian orang mengejar cinta dan disibukkan angan-angan akan pernikahan dengan si kekasih, para pejuang justru sibuk menggadaikan seluruh yang mereka miliki, termasuk pernikahannya demi sebuah perniagaan yang balasannya adalah syurga.

 

Zahid. 35 th. Sahabat Rasulullah SAW ini akan menikah dengan wanita yang solehah, sangat cantik dan terhormat. Ia tengah mempersiapkan pernikahannya. Panggilan jihad berkumandang. Para sahabat menyarankan kepadanya untuk tidak ikut berjihad, kerana ia akan berbulan madu. Tetapi apa jawaban si pejuang ini? Zaid menjawab dengan tegas, "Itu tidak mungkin!" Lalu Zahid membacakan ayat, "Katakanlah (wahai Muhammad): Jika bapa-bapa kamu dan anak-anak kamu dan saudara-saudara kamu dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu dan kaum keluarga kamu dan harta benda yang kamu usahakan dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka). " (At-Taubah : 24). Dan majulah Zahid ke medan pertempuran, menggapai syahid.


Abdurrahman bin Abu Bakar. Menikah dengan 'Atikah. Ia sangat mencintai isterinya kerana agama dan akhlaknya. Yang kerana kecintaannya itu, membuatkan Abdurrahman tidak lekang di rumah dan beberapa kali tidak solat berjamaah di masjid. Mengetahui hal ini, Abu Bakar menyuruhnya menceraikan saja isterinya itu. Dan Abdurrahman bersyair dengan sedih untuk isterinya, "Demi Allah tidaklah aku melupakanmu walau matahari kan terbit meninggi dan tidaklah terurai air mata merpati itu kecuali berbagi hati. Tidak pernah kudapatkan orang sepertiku mentalak orang seperti dia, dan tidaklah orang seperti dia ditalak kerana dosanya. Dia berakhlak mulia, beragama dan bernabikan Muhammad. Berbudi pekerti tinggi bersifat pemalu dan halus tutur katanya.."


Namun cinta yang mendalam kepada 'Atikah tidak menghalangnya untuk memenuhi panggilan Allah dikala jihad dikumandangkan. Ada cinta di atas cinta. Ia tinggalkan isterinya dan berjuang hingga syahid. Mati di jalan Allah adalah cita-cita kami tertinggi.


Hanzolah. Sahabat Rasulullah SAW. Pengantin baru. Malam pertama. Panggilan jihad berkumandang. Dan ia memenuhi panggilan itu sehingga syahid, dalam keadaan masih junub. Dimandikan oleh para malaikat. Diabadikan dalam catatan sejarah kafilah para syuhada.


Mereka Yang Dijemput Kematian


Menikah. Begitu banyak harapan yang manusia inginkan pada calon pasangannya. Harus begini dan begitu. Sebagai tanda berhati-hati dalam memilih. Namun janganlah bergantung pada manusia. Kerana manusia tetaplah manusia, yang jiwanya ada dalam genggaman-Nya.


Seorang ikhwan berta'aruf dengan seorang akhwat. Hari pernikahan sudah ditentukan. Kala si akhwat sibuk membeli pakaian pernikahan bersama calon mertuanya, kenderaan mereka kemalangan. Si akhwat meninggal dengan wajah yang hancur. Si calon suami melepas kepergiannya di pemakaman dengan kesedihan yang mendalam. Ia berjanji tidak akan menikah, kecuali sampai tiga tahun lagi kerana sangat sulit baginya untuk melupakan calon isteri. Masih sering teringat di benaknya ketika mereka berta'aruf, yang tentunya tidak berduaan, melainkan ditemani oleh teman-teman akhwat yang lainnya, beramai-ramai.


Kisah yang tak jauh berbeza. Ikhwan dan akhwat yang baru saja diijab qabulkan. Dalam resepsi pernikahan, si akhwat meninggal dunia kerana memang tengah sakit. Suaminya sangat berduka. Pun banyak kisah-kisah ikhwah yang kematian menjemput dikala pernikahan sudah tinggal hitungan hari.

 
Penutup

Banyak manusia yang berangan berhasrat dengan cinta yang memenuhi segenap jiwa, dan hari-harinya disibukkan oleh kekasih, hingga lalai pada Allah Subhanahuwata'ala, tetapi laa haula wala quwwata illa billah., ternyata didahului takdir dan kematian merenggut nyawa.

 
Pernikahan menjadi saat yang paling dinanti oleh kebanyakan manusia di dunia dan semua orang seakan berlumba mengagungkan cinta. Tetapi di antara manusia-manusia itu, masih ada orang-orang yang rela meninggalkan apa yang didamba oleh kebanyakan manusia, demi sebuah cinta sejati dan kerinduan akan kehidupan yang abadi.

"(Setelah menerangkan akibat orang-orang yang tidak menghiraukan akhirat, Tuhan menyatakan bahawa orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan disambut dengan kata-kata): Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya!(27) Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu)!(28) Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku yang berbahagia.(29) Dan masuklah ke dalam SyurgaKu!(30)" (Al-Fajr : 27-30).

Renung-renungkanlah ye... Wassalam...



Kini dengan simpanan sebanyak 1GB
http://my.mail.yahoo.com/

Categories:
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers